torsdag den 12. februar 2015

Facebook i undervisning

Mine erfaringer med facebook som læringsredskab er meget begrænset. Jeg opretter en lukket gruppe til de sidste 10 uger af et 20 ugers forløb, der hvor det bliver specifik fagrettet stof til et bestemt grundforløb. Jeg lægger forskellige ting ud, som stillingsopslag, en bestemt bog de skal huske, hvilke opgaver de skal arbejde med og andre små huske ting. Jeg har endnu ikke haft en klasse hvor alle var på facebook, så derfor har jeg ikke lagt opgaver og sådan noget derud. Mit håbe med facebook er at eleverne hjælper hinanden med forskellige opgaveløsninger ved at gøre bruge af deres forskllige kompetencer og viden. Facebook kan bruges i undervisningen til opgaver, skemaændringer, kommunikation og vidensdeling mellem eleverne. I mit fag er de gode til at tage billeder af det de laver og lægge på facebook, eleverne må gerne kommentere på de andre lægger ud, men det skal være konstruktivt og positivt feedback. Selve processen hvor eleverne hjælper hinanden og kommentere hinanden, kan spare lidt tid for mig, selvom jeg selvfølgelig har øje for hvad de arbejder med og de forskellige problemstilliger. I fremtiden bliver det også med små vidiooptagelser af forskellige processer, som bliver lagt på youtube og facebook. Ulempen ved at bruge facebook som læringsredskab er, at nogle elever mister fokus og zapper rundt andre steder på facebook, tjekker deres profil, chatter eller ser små vidioklip, istedet for at have fokus på deres opgave. Det kan være at I har andre ideer om hvad jeg kan bruge facebook til i min undervisning, så skriv.

1 kommentar:

  1. Jeg synes, at det netop i dit fagområde giver rigtig god mening at have en facebookgruppe, hvor eleverne kan lægge billeder ud af deres resultater og kan kommentere på hinandens arbejde.
    Min oplevelse er, at når resultatet er synligt (og bliver ved med at være det) for medstuderende, så gør eleverne sig en lille smule mere umage med resultatet :-)
    Og så tænker jeg: Ja, selvfølgelig skal eleverne lige tjekke deres profil ved samme lejlighed. Det gør vi andre også. Skal vi helt udover det, så kan vi ikke have mobiler og pc´ere i undervisningen.....i stedet, mener jeg, at vi skal forsøge at gøre undervisningen så spændende og varierende, at det motiverer eleverne til opgaverne, så "kigget" på egen profil bliver så kortvarig som muligt eller måske helt glemmes i iveren efter at gå til opgaven ;-) Ønsketænkning eller.......

    SvarSlet