tirsdag den 5. maj 2015

Paradimeskifte på vej 2/2

Didaktik 2.0 som begreb.
"Der er tre grunde til, at vi mener at det både er rigtig og vigtigt- i hvert fald i en omstillings-og udviklingsfase i skolen- at der er tale om en didaktik 2.0.

  • Skolens web 2.0 praksis
  • Eleverne som didaktiske designer
  • Adgang til viden- den klassiske blind plet" fra Didaktik 2.0 et nødvendigt paradimeskifte af Christiansen R og Gynther K.

Skolens web 2.0
Blended learning, søge viden, samle, producerer og eleverne skal videndele og kommunikere om det i et web 2.0 værktøj f.eks. wiki, blogs.

Eleverne som didaktiske designer.
eleverne tager selv en række beslutninger om indholdet og mål, om hvordan de når dertil, underviseren kan give forskellige forslag til programmer og platforme hvor underviseren har tænk det kunne være godt at bruge, men hvis underviseren åbner lidt op med hentil programmer vælger eleverne højst sansynligt et andet gratis værktøj på nettet.

Brugergenereret didaktik.
Det er både underviser og eleverne som generere didaktikken i skolen, da web 2.0 er brugergenereret værktøjer hvor den forrige web 1.0 kun var lærergenereret.
Det er både elev og underviser der generere didaktikken, men underviseren skal tage det med i sit didaktiske desing, så eleverne stadig opnår deres kompetance mål med hensyn til sværhedsgrad, indhold, mål, metoder, arbejdsform og evaluering.

Adgang til viden
Vi kan ikke bruge den klassiske didaktik i forhold til undervisning med web 2.0 værktøjer, med at producerer viden og videndele i kollaborative værktøjer.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar